Okluzja

Okluzja jest dziedziną stomatologii odpowiedzialną za prawidłowe działanie stawu skroniowo-żuchwowego, napięcie otaczających go mięśni oraz właściwe relacje pomiędzy zębami górnymi i dolnymi.

Stan opisanych układów ma bezpośrednie przełożenie na nasze zdrowie oraz trwałość naturalnych zębów i wykonywanych prac protetycznych.

Nieprawidłowe relacje w stawie SSŻ prowadzą do wielu problemów i powodują pozornie niezwiązane dolegliwości jak np. bóle głowy czy zgrzytanie zębami. Pozostawione bez leczenia doprowadzają do osłabienia struktur zębów i otaczających tkanek, grożąc nawet ich utratą.

Kompleksowa diagnostyka pozwala nam na wykrycie choroby okluzyjnej oraz podejmowanie skutecznego leczenia. Z racji, iż problem dotyczy nie tylko zębów (a również stawu SSŻ i głowy), wymaga kompleksowego podejścia i zaplanowania dostosowanych działań.

Jakie mogą być symptomy choroby okluzyjnej?

• ból głowy,
  • odczuwalne rano napięcie mięśni szyi i/lub głowy,
  • zgrzytanie zębami (bruksizm),
  • ruchomość zębów,
  • nadwrażliwość zębów,
  • ścieranie zębów (atrycja),
  • trzaski i przeskakiwania w SSŻ,
  • kierunkowy ból przy nagryzieniu posiłków.

Typowe przyczyny powstawania choroby okluzyjnej:

• nieprawidłowa relacja pomiędzy zębami szczęki i żuchwy,
  • zły rozkład sił na powierzchniach stycznych zębów,
  • niedopasowane prace protetyczne, wypełnienia, etc.,
  • wady zgryzu (problemy ortodontyczne),
  • wyrzynające się w niewłaściwy sposób zęby mądrości,
  • urazy mechaniczne lub braki w uzębieniu.

Przy wczesnym wykryciu nieprawidłowości możliwe jest krótkie i efektywne wyleczenie problemu, jednak w sytuacji zaniedbania leczenie się znacząco wydłuża i może wymagać przeprowadzania zabiegów pośrednich przed osiągnięciem pełnego efektu (wyleczenia choroby okluzyjnej).

Leczeniem choroby okluzyjnej zajmujemy się od wielu lat, wykorzystując w nim sprawdzoną metodę Koisa stosowaną w wielu zachodnich krajach. Działania rozpoczynamy od diagnostyki polegającej na badaniu mięśni i stawów skroniowo-żuchwowych oraz stanu zębów z wykorzystaniem odpowiedniego sprzętu RTG, CT, czy też mikroskopu.

Nasze doświadczenie pozwala na zaplanowanie kompleksowego leczenia poprzez znalezienie problemu i wdrożenie odpowiednio dobranego planu leczenia.

W zależności od poziomu zaawansowania choroby okluzyjnej podjęte zostanie leczenie o różnej inwazyjności: mało inwazyjne leczenia m.in. dopasowanie do siebie uzębienia szczęki i żuchwy lub założenie aparatu ortodontycznego czy nadbudowania zębów, aż do kompleksowych zabiegów polegających na uzupełnieniu braków w uzębieniu (m.in. leczenie implantologiczne i zachowawcze) oraz zabiegów protetycznych pozwalających na odtworzenie pełnej funkcjonalności i uzyskanie naturalnego uśmiechu.

Odpowiednia i wczesna diagnoza gwarantuje skuteczne leczenie i zachowanie zdrowych zębów na długie lata. Natomiast nieleczona choroba okluzyjna zwiększa skalę problemów pacjenta, które z czasem będą prowadziły do uszkodzenia zębów, pojawienia się bólu czy schorzeń jak bruksizm.

Nasze doświadczenie z zakresu okluzji i prawidłowego jej diagnozowania pozwala oszczędzić naszym Pacjentom bólu i problematycznych konsekwencji rozwoju nieleczonej choroby okluzyjnej.